Ha már készíttettél weboldalt, ismerős lehet a soha nem fog elkészülni érzése. Ennek számos oka lehet, ám jellemzően a nem pontosan megfogalmazott elvárásokon csúsznak el a dolgok. Szerencsére ez olyan probléma, ami végtelenül egyszerűen orvosolható. Mint az élet annyi más területén, az alapos FELKÉSZÜLÉS itt is segít.
Gondold át, írd le, rendszerezd!
Még mielőtt izzítanád a kapcsolati hálót egy tuti fejlesztőért, rendszerezd az elképzeléseket. Az elvárások sorra vételével csökkented leendő fejlesztőddel történő egyeztetések számát, értékes időt nyersz és lehet még költséget is megtakarítasz. Az egészen biztos, hogy jelentősen gyorsítod weboldalad életre keltését.
Ne lepődj meg, ez a fajta tevékenység ártalmatlan (Nem is! Inkább vágyott!) mellékhatással jár. Az elvárásaid feljegyzése közben újabb és újabb gondolatok törnek rád, ráadásul egyre jobbak. Így már lesz mit összerendezni, szelektálni.
A gondolkodás beindításához íme a mi listánk, mi mivel kezdenénk. Azt nem ígérjük, ha ezt alaposan kidolgozod, több kérdést nem szegez majd a fejlesztő feléd, de egy ígéretes kezdetnek több, mint elég.
KÜLCSÍN |
Domain
Mi a rövid, könnyen megjegyezhető, beszédes domaineket ajánljuk. Célszerű olyat választani, aminek a beírása közben kevesebb hibát véthetünk. Hogy a kitalált domain szabad-e számos helyen leellenőrizhető, például itt. https://www.domain.hu/
Arculati elemek
Ha már van arculati kézikönyvünk egy pipával beljebb vagyunk a listán, csak elő kell készíteni a fejlesztőnek való átadásra. A többieknek érdemes felkészülni logóval, az oldalon domináló színekkel, betűtípussal, de nem feltétlen muszáj. Általában a weboldal készítők ebben tudnak segíteni.
Fotók
Amennyire csak lehet legyenek saját fotók az oldalon. Bár rengeteg fotó vásárlást, vagy akár ingyen letöltést kínáló oldal létezik és akár a fejlesztő is biztosíthatja majd, de a saját képek sokkal erősebbek. Persze nagyon nem mindegy, hogy ezek milyen minőségűek. És ezalatt nemcsak a képfelbontást értjük. „Jó szem” kell hozzá, hogy elérjük vele a kellő hatást. Ha házon belül ezt nem tudjuk megvalósítani, bízzuk szakemberre.
Videók
Nem árulunk el nagy titkot, ha hatékony információátadásról van szó, akkor bizony a videós nagyon jól teljesítenek. Pláne, ha a fiatalabb generációkat célozzuk, szinte elengedhetetlen. Szerencsére nem kell kibérelni a Korda Filmstúdiót, akár házilag is kiváló anyagok készíthetők. Vagy rábízzuk szakemberre.
Jogi dokumentumok
Csak, hogy minden szabályos legyen, legyen rendben a GDPR, ha kell ÁSZF. Készülhet saját ügyvéd által, vagy igénybe lehet venni valamelyik online szolgáltatót és akár a weboldal készítő is biztosíthatja.
Pályázati logók
Ha a nyertes pályázatainkat az előírás szerint meg kell jeleníteni a weboldalon, akkor azok logóját és a kapcsolódó leírást is készítsük elő.
Social felületek
A közösségi oldalakon való profilunk célszerű megjeleníteni a weboldalon. Az oldalak kezelőjével érdemes egyeztetni weboldal készítési szándékunkat, hogy átadja az oldalba építendő követőkódot. Ha még nem vagyunk jelen a social felületeken, célszerű ezt átértékelni és a célnak megfelelő(ke)t kiválasztani.
Analitikai eszközök
A weboldal működtetésnek egy vállalkozás életében akkor van értelme, ha azt valós használatra szánják és számít a teljesítménye. Ha számít a teljesítmény, akkor azt valahogy meg kell tudni hogyan teljesít. Erre rengeteg ingyenes és akár fizetős lehetőség is rendelkezésre áll. Ha van marketingesünk, akkor ő pontos elképzelésekkel rendelkezik, mit építsen be a fejlesztő az oldalba. Akinek nincs, mindenképp egyeztesse majd a fejlesztővel. A leendő weboldal ünnepélyes átadását követően nagyon csábító lehet, hogy eluralkodjon rajtunk a befejeztük érzése, de ne engedjük. Mérjünk, elemezzünk, korrigáljunk, tuningoljunk, újítsunk. Ahogy az offline térben lévő vállalkozást sem hagyjuk magára indulást követően, az online megjelenésünkkel sem tehetjük.
BELBECS |
Mi a weboldal célja?
Ez a kérdés egy profitorientált vállalkozás számára elsőre tűnhet butuskának. Hiszen mi más lenne a cél, mint elérni, hogy a mi vállalkozásunkat válassza az odalátogató. Ám egy weboldalban egyéb potenciál is rejtőzik és egy okos vállalkozó nem fél kihasználni.
Ha túllépünk az új ügyfél/vásárló/partner megszerzésén gondoljunk a már meglévőkre is. Feltételezve, hogy fontos a megtartásuk, miért ne lehetne az oldalnak ez is a célja. Az eszköztárat tekintve rengeteg lehetőségünk van, csak döntsük el, számít-e a megtartás.
Aztán lehet vele a célunk a munkaerő toborzás. Ezt nem csak a Karrier aloldalra feltöltött aktuális nyitott pozíciók megjelenítésével lehet elérni. Igaz munkás feladat, de ennél sokkal kifinomultabb technikák is léteznek.
Ha eredetileg a fenti a kérdésre adott őszinte válaszunk a pályázati keret elköltése, igyunk egy pohár vizet. És gondoljuk újra, ha már van rá keret, miért ne használnánk értelmesen!
Ki lesz a célközönség?
Tudd, hogy elsődlegesen kihez akarsz szólni. Ez lehet a megrendelőd, a leendő munkavállalód, a befektetőd, vagy kicsit mindegyik. Gyűjtsd össze mi jellemző rájuk, milyen stílusban, hogy kommunikálnak, hogy szerzik az információt.
Mire kínál megoldást a vállalkozásunk?
Nyilván téged nem ér meglepetésként, ha összeírod, mi mindent kínálsz és ez így mennyire van jól. Mi már hallottunk olyan vállalkozóról, aki nekiállt összeszedni mivel is foglalkozik, aminek a vége az lett, hogy a weboldal készítés közben a vállalkozását is újragondolta.
Milyen eszközöket vethetünk be a weboldalon?
A hagyományos leíró mód mellett érdemes aktivitást belevinni a használatba. Keressünk olyan megoldásokat, amik segítik a látogatót a döntésben, amik könnyebbé tehetik meglévő ügyfeleink életét. Használjuk ki a weboldalba építhető különböző funkciókat. Ma már szinte nem létezik olyan igény, amit egy ügyes webfejlesztő ne tudna teljesíteni. Kezdhetjük a kényelmi funkciókkal, mint beépített térkép, hívásindítás, többnyelvűség, stb. Majd jöhetnek az alap alkalmazások, mint időpontfoglalás, kalkulátorok, felhasználókezelés. Meglévő partnereink és a saját kapacitásaink menedzselése érdekében fontoljuk meg az ügyfélkapu alkalmazását. Aztán persze, a teljesen egyedi, cégspeciális alkalmazásokat.
KÖVETEZŐ LÉPÉS |
A fenti pontokat megválaszolva elég komoly jegyzettel rendelkezhetünk. Ez hatalmas haladás, de még van egy lépés, amit érdemes megtenni. Nézzük, meg melyek azok az elemek, amik már rendelkezésünkre állnak és mi az, amit még el kell készíteni. Az elkészítendőket bontsuk két csoportra, olyan teendők, amik házon belül készítendők és olyanok, amihez külső segítséget kell bevonni. Például fotók, videók elkészítése, vagy a tartalom megírásához szövegíró, esetleg fordító. Erről persze nem kell feltétlen nekünk gondoskodni. A külső szakemberek segítségét igénylő feladatok kivitelezését általában a fejlesztő cégek is tudják biztosítani, vagy ajánlanak megfelelő szakembert.
Így a végére érve nehéz lenne eltitkolni, hogy a felkészülés bizony elég melós. Viszont aki nem fukarkodik az idejével az elején, garantáljuk, hogy bőven megtérül a befektetett energiája. A valós céljait szolgáló, igényeinek megfelelő oldala lesz, aminek az elkészítése gyorsan, gördülékenyen és még gazdaságosabban kivitelezhető.